Home » Activisme » 2015 » * GOGAMA, ONTARIO CAN.: ALWEER

* GOGAMA, ONTARIO CAN.: ALWEER EEN OLIETREIN IN BRAND GEVLOGEN IN ONTARIO.

 Vierde olietrein accident in drie weken toont aan dat er dringend een moratorium nodig is.

 Door Center for Biological Diversity: www.biologicaldiversity.org

 Bron: Censored News: http://bsnorrell.blogspot.be/2015/03/gogama-another-oil-train-catches-fire.html

Vertaald door NAIS: www.denaisgazet.be

olietrein.jpg

GOGAMA, Ontario- In de vroege ochtend ontspoorde en vatte een olitrein vuur in Ontario nabij de stad van Gogama, het tweede incident in Ontario en de vierde olietrein- botsing in Noord Amerika, allemaal in drie weken tijd.

Sinds 14 februari zijn er ook olietreinen ontspoord met brand tot gevolg in West-Virginia en Illinois.

De botsing in Illinois had twee dagen geleden plaats en het vuur is nog steeds niet geblust.

 

“ Voor er nog maar eens een ontsporing, brand, olielek en alweer een dode valt, hebben we een moratorium op olietreinen nodig en wel nu”, zei Mollie Matteson, een senior wetenschapper van het centrum voor biologische diversiteit. “De olie en spoorweg industries spelen Russische roulette met mensenlevens en ons milieu, de Obama regering moet dit stoppen.”

 

Ongeveer 25 miljoen mensen in de Verenigde Staten leven binnen de evacuatiezone van 1 mijl rond de treinsporen die de olietreinen voeren.

In juli 2013, resulteerde een brandende train- ontsporing in Quebec in het verlies van 47 levens en een lek van meer dan een miljoen liters olie in het nabijgelegen meer.

Een rapport dat onlangs vrijgegeven werd door de Center of Biological Diversity toonde ook aan dat de olietreinen vitaal wildleven bedreigen; olietreinen rijden door 34 wildreservaten en cruciale habitat van 57 bedreigde soorten.

 

Het Ontario accident komt op de steeds langer wordende lijst van verwoestingen door ontsporingen van olietreinen over de laatste twee jaren.

Olietransporten zijn toegenomen van vrijwel 0 in 2008 tot meer dan 500.000 treinstellen.

Miljarden liters olie passeren door steden en plaatsen die niet uitgerust zijn om dit soorten explosies en lekken het hoofd te bieden.

Miljoenen liter ruwe olie werden gelekt in de waterwagen.

In 2014 bereikte het aantal lekken van olietreinen een record.

 

Het transport van ruwe olie is sinds 2008 tot 40 keer toegenomen, maar zonder significante upgrade in de federale veiligheidsnormen.

 

De olie en spoorweg industries hebben sterk gelobbyd tegen nieuwe veiligheidsregels die het gevaar van de ellenlange treinen, die hoog brandbare ruwe olie naar raffinaderijen en havens rond het continent brengen.

 

De regering Obama heeft onlangs nog een nieuw voorstel voor veiligheidsmaatregelen voor olietreinen voor verschillende maanden vertraagd. Het zal nu minstens twee en een half jaar duren voor de gevaarlijkste tankwagens die gebruikt worden voor de gevaarlijkste ladingen, zullen uitgefaseerd worden.

De olie en spoorweg industries hebben gelobbyd voor mildere regels op veiligheid voor tankwagens en de wettelijke rem- vereisten.

 

In plaats van te beslissen om de regelgeving over te laten aan de staat van Noord Dakota, waar de meeste van de zogenaamde “Bakken” ruwe olie voortkomen, heeft de overheid het invoeren van nationale reglementen op het gebied van vluchtige gassen in ruwe olie die vervoerd worden door de spoorwegen, verworpen.

Bakken ruwe olie bevat extreem hoge levels van vluchtige componenten zoals propaan en butaan maar de olie-industrie heeft de mogelijkheid tot het verwijderen van deze componenten afgevoerd, omdat het proces duur is en deze ‘light ends” in de olie zorgen voor meer winsten.

De Noord Dakota regels, die volgende maand ingaan, trekt het niveau van vluchtige gassen, toegestaan in Bakken ruwe olie, naar een hoger niveau dan gevonden werd in de ruwe olie dat de stad van Lac Mégantic, Quebec in 2013 in lichterlaaie zette, of dat ontplofte in het accident dat verleden maand plaatshad in West Virginia.

 

De ruwe olie van het accident van vandaag mag dan een andere vorm van brandbare ruwe olie zijn , de zogenaamde verdunde bitumen, die voortkomt in het teer zandengebied in Alberta.

De ontsporing en brand op 14 februari in Ontario op de zelfde spoorweglijn betrof een olietrein die bitumen, ook gekend als teerzanden, vervoerde.

 

“ Terwijl vandaag het vuur van de ontspoorde olietrein in Illinois nog smeult, hebben we alweer een ander olietrein -accident in Canada.

Waar gaat de volgende gebeuren? Chicago? Seattle?” zegt Matteson “De Obama regering heeft de macht om een einde te maken aan die waanzin en zij moeten nu handelen omdat, en dit letterlijk, mensenlevens in gevaar zijn.”

 

Het ‘Center for Biological Diversity is een nationale, non-profit organisatie met meer dan 825.000 leden en online activisten die zich inzetten voor de bescherming van bedreigde diersoorten en natuurlijke plaatsen.

 

Center for Biological Diversity report on oil train dangers:

http://www.biologicaldiversity.org/campaigns/oil_trains/pdfs/runaway_risks_web.pdf

 

ForestEthics map showing blast zone of oil trains in U.S:

http://explosive-crude-by-rail.org/

~~~~~~~~~

Mollie Matteson, M.S.

Senior Scientist

 

Center for Biological Diversity

Northeast Field Office

PO Box 188

Richmond, VT 05477

802-434-2388 (office)

802-318-1487 (cell)

mmatteson@biologicaldiversity.org