* EEN “VLAAMSE INDIAAN- VERKOPER VAN INDIAANSE SPIRITUALITEIT” IN ONZE ACHTERTUIN!

Door A.Holemans NAIS

English here: http://bsnorrell.blogspot.be/2015/03/flemish-indian-selling-spirituality.html

 

 

 

 

 

 

Foto: Johan Mariën eert de goden. "Ik heb van mijn passie en levenswijze mijn job kunnen maken. Dat is een geluk." - Laenen

Zoals we reeds zeiden: “het is weer de tijd van het jaar”.

In HLNB/Regio vonden we een artikel onder de titel: “Johan, de indiaan van Schoten.”

Het artikel werd geschreven door journaliste Nina Bernaerts. Nu zou men van journalisten toch wel meer kritisch onderzoek mogen verwachten, maar hier vond men dat blijkbaar niet nodig en is het duidelijk dat de journaliste in kwestie even bespeelbaar is als de rest van het cliënteel.

Wij citeren uit het artikel:

Midden in een woonwijk in Schoten staat het idyllische huis van Johan en Sandra, twee Vlamingen die van de indianencultuur hun levenswijze hebben gemaakt. 

In hun tuin staat een grote Mongoolse Yurt, daarnaast een zweethut.

Met zijn lang haar en zijn ingetogen en oprechte karakter, lijkt het alsof Johan een volbloed indiaan is. De eeuwenoude ceremonies die Johan nu aan de man brengt zijn redelijk uniek in België. "Je begint hier niet zomaar aan. Ik ben bij de Kogi-indianen in Columbia en bij de Noord-Amerikaanse indianen geweest. Daar heb ik de ceremonies geleerd. Dat is redelijk uniek, als blanke kom je daar eigenlijk zelden binnen.".........

.........Vrij zijn

Enkele jaren geleden besloot Johan Nature's Call op te richten.

"Ik heb allerlei jobs gedaan in mijn leven, hoofdzakelijk in de technische sector, maar acht jaar geleden was voor mij de maat vol. Ik wilde terug naar waar ik voor bestemd was: vrij zijn. Ik wilde niet langer voor een baas werken. Daarom heb ik Nature's Call opgericht. Ik heb een winkeltje en we houden regelmatig activiteiten."

Met Nature's Call organiseert Mariën maandelijks een zweethutceremonie in zijn tuin. Hij krijgt dan deelnemers uit heel Vlaanderen over de vloer, tussen de 6 en 16 per sessie. .......

 ..........We zijn vandaag met zes deelnemers van alle leeftijden en diverse achtergronden: een magazijnier, een radiopresentatrice en vuurman Koen, die in het dagelijks leven in de IT-sector zit. Nu al maak ik me druk dat ik het niet zal volhouden. Plus: we moeten eerst samen 'bidbuideltjes' maken, met tabak en kruiden, maar ook met wensen en intenties. In het dagelijkse leven sta ik met mijn twee voeten op de grond en alhoewel ik de waarde van spiritualiteit in zie, gaat het meestal aan me voorbij. Ik heb het er dan ook moeilijk mee: me verbeelden dat ik wensen en intenties in een buideltje steek. Wat me wel aangenaam verrast, is de relaxte sfeer. Er mag gelachen en gebabbeld worden. Eens de buideltjes gemaakt, gaan we kijken naar het vuur. Iedere deelnemer moet een steen kiezen en die presenteren aan de goden en aan moeder aarde. Ook hier laat het rationele wezen in mij zich niet uitschakelen.

Daarna start de ceremonie. Ronde 1. Na amper tien minuten ben ik doorweekt, maar de warmte is aangenaam. Uiteindelijk brengt het donker me van slag, niet de hitte. Geen enkel straaltje licht dringt de zweethut binnen. Ik doe mijn ogen dicht en luister naar het gezang van begeleider Johan en vuurman Koen. In de tweede en derde ronde lukt het me om effectief los te laten, mijn rationele en sceptische zelf verlaat de zweethut. In de vierde ronde krijg ik het moeilijk. De aanhoudende hitte slaat me in het gezicht. Wanneer ik denk dat ik het niet langer volhoud, gaat de tent open. Koen en Johan zingen nog verder en door de stoom zie ik enkel hun schimmen. Ik waan mij even op een of andere Amerikaanse rivier en niet langer in een woonwijk in Schoten.........

Voor Mariën is het een levenswijze, maar tegelijk ook zijn broodwinning. "Ik heb het even moeilijk om gsm en computer achter te laten", erkent hij. "Maar ik heb van mijn levenswijze mijn job kunnen maken. Dat is een geluk."

Einde citaat.

 

Nature’s call, en de winkel op het actieterrein van de Vlaamse Indiaan beleeft een druk agenda.

Hier een greep uit het lente- aanbod van Nature’s call:

“Traditional Songs Teaching Circle” – “Inipi” (Zweethut) – “Munay-Ki-Vuur & Despacho” ceremonie.

 

Met Vernon Foster: “Drumcirkel”-“‘Workshop Healing Medicine” e.a.

In de nieuwsbrief worden de woorden van Vernon Foster in de verf gezet: “Spiritualiteit kan niet aangepast worden aan je levensstijl, je levensstijl kan je wel veranderen om meer spiritueel te worden.”

Knappe slogan, dat wel, maar met het effect dat Vlaamse Wannabee’s nog Indiaanser dan de Indianen willen zijn.

De naam van Vernon Foster is een geweldig trekpleister, maar wie is Vernon Foster?

 

Een beetje research leert ons dat Foster ook, net zoals Steve McCullough in de USA berucht is om het verkopen van indiaanse spiritualiteit .

Soms beweert hij Lakota te zijn, hij heeft in Zwitserland,Duitsland en in Brazilië ook zijn kunsten vertoont (tegen betaling uiteraard).

In Brazilië heeft hij samengewerkt met een Braziliaanse nep -shamaan, Carlos Sauer genaamd.

Ook aan het zweethut- drama in Sedona wordt zijn naam gelinkt.

Vernon Foster geeft zich, zoals zovele frauds uit als AIM-activist.

Dat schijnt in onze contreien aan te tikken.

 

Laat het even duidelijk zijn, AIM is geen organisatie waar Jan en alleman zomaar kan claimen lid van te zijn.

AIM is een beweging van lokale groepen die in de USA strijden voor de rechten van de Amerikaanse Indianen.

Je kan solidariseren door hun acties kenbaar te maken aan de wereld, maar het AIM-logo aanbrengen op drums, vlaggen en andere Native-stijl voorwerpen en met het AIM logo een handeltje voeren is laakbaar.

Door te claimen dat zij AIM- activisten zijn denken de oplichters kritische vragen te ontwijken over hun zogenaamde “strijd voor rechtvaardigheid van de Indianen.”

 

Hetzelfde voor Idle No More!

Idle No More is een beweging, ontstaan uit grassroots groepen. Gebruik hun logo niet omdat de drums dan betere afzet zouden vinden. Solidariseer met Idle No More door hun acties bekend te maken aan de wereld en hun ‘call for Action’ te beantwoorden.

 

Hetzelfde voor de Free Peltier- met –image motto. Wanneer men drums en andere “Indiaanse” handel wil verkopen voor eigen gewin, doe dat nooit uit naam van Leonard Peltier. Tenzij de opbrengst van de verkoop opgestuurd wordt naar het Clemency for Peltier -project.

 

Dus Nature’s Call stop met die handel!

Maak gerust uw drums, maar noem het geen “shamaanse” drums en haal er de logo’s en motto’s van bewegingen en hard werkende organisaties af.

NAIS – SUPPORT/ACTIONGROUP FOR LEONARD PELTIER-FLANDERS-BELGIUM

www.denaisgazet.be

uit: New Age Fraud and Plastic Shamans

http://www.newagefraud.org/smf/index.php?topic=3761.0;prev_next=next#new

“Eerst en vooral, Vernon Foster is geen Lakota. Hij is Klamath en Modoc, met heel andere tradities dan de Lakota.

Foster verkoopt ceremoniën, wat niet enkel onesthetisch is, maar ook schadelijk, het maakt de ceremoniën dan ook waardeloos.

Hij heeft dit reeds op zovele plaatsen gedaan dat we de schuld moeilijk op anderen kunnen schuiven.

Tenslotte, Native Tradities zijn niet bestemd voor ‘outsiders’. Zij zijn nutteloos buiten hun stam. U kan leren over tradiities, maar outsiders die de tradities buiten de stam beoefenen zijn verwerpelijk bij de Amerikaans Indiaanse traditionalisten.”

En nog:

"Native American spirits" live in Native American people.

En nog maar eens:

 

Oron Lyons, Onondago zegt:

“Wat willen jullie?

Denken jullie nu echt dat wij onze wijzen uitlenen?

Wat willen jullie horen van onze wijzen?

Geheimen? Mysteries?

Ik kan het jullie zeggen,

Er zijn geen geheimen, er zijn geen mysteries, enkel gezond verstand.”

 

Leila Fisher, Hoh reservaat

“Wanneer wijsheid komt?

Wijsheid komt enkel wanneer je stopt met het te zoeken.”

 

Uncle Frank Davies (Fancy Warrior), Pawnee (leider in de Peyote ceremonie)

 “Wij hebben geen medicijnmannen meer,

Voor de blanken betekent een medicijnman iets helemaal anders dan voor de indianen.

Blanken zullen het nooit begrijpen”

 

Louis Farmer, Onondaga Chief

“Wil je weten wie een echte medicijnman is?

Hij is diegene die NIET zegt

“ik ben een medicijnman”.

Hij zal nooit naar je toe komen,

Je zal hem steeds tussen zijn volk vinden.”