Home » Activisme » 2015 » * Indigenous Peoples Day in Albuquerque

* Indigenous Peoples Day in Albuquerque

Foto’s: Courtsey Red Nation

Overgenomen in Censored News met toelating (with permission): http://bsnorrell.blogspot.be/2015/10/albuquerque-frontera-nortesur.html

Vertaald door NAIS met toelating (with permission): www.denaisgazet.be

 

Welkom bij Indigenous Peoples Day, ‘Burque’ stijl

Door Frontera NorteSur

Kent Paterson

albu1.jpg
albu2.jpg
albu3.jpg

De mensen kwamen van zowat overal van het Schildpad Eiland. Er waren Comanches, Apaches, Pueblo, Dine’( Navajo), en leden van vele andere naties.

Met honderden marcheerden zij, sommigen uitgedost in hun traditionele kledij en met beukende drums.

Terwijl de geluiden van de fluit boven het geluid van het vroege avondverkeer verkeer steeg drong de massa zich voorwaarts doorheen het centrum van Albuquerque en scandeerden hun oude protestslogans met vuur:

“ Wiens straten? Onze straten! Wiens land? Ons land! Wiens water? Ons water!

In een mengeling van euforie, boosheid, vastberadenheid en vreugde vierden de Natives en hun bondgenoten van andere etnische groepen, op de avond van 12 oktober, 2015 hun allereerste Indigenous Peoples Day (IPD), voorheen bekend als Columbus Day!

Georganiseerd door de activisten van The Red Nation en bondgenoten uit een groot aantal andere groepen, werd deze gebeurtenis een viering van een overwinning vijf dagen nadat het stadsbestuur van Albuquerque 12 oktober uitgeroepen had als IPD.

Maar tegelijkertijd was het ook een sterk protest tegen het geweld op Native Amerikanen in de grensstad, corporate pollutie van Native gronden en aanvallen op de Treaty- rechten.

Jennifer Marley, University of New Mexico Kiva Club member, sprak na de mars de bijeenkomst toe.

“ Dit is een voorbeeld van dekolonisatie!”

De banners en borden die de deelnemers meedroegen waren duidelijk:

“Stop racistisch geweld tegen inheemsen.”

“Respecteer de Treaty rechten voor alle Natives.”

“Happy Indigenous Day.”

“Schaf alle Native Mascottes af” en in het stadscentrum klonk een koor van stemmen:

“hoog, hoog met het volk!, neer, neer met Columbus!”

albu4.jpg

Voor het hoofdkwartier van de politie,’ (Albuquerque Police Departement) (APD) werd halt gehouden en David Correia, professor aan de Universiteit van New Mexico en anti- politiegeweld activist sprak op de trappen en voor de deur van het politiekantoor de menigte toe.

Hij zei dat deze demonstratie aan het politiekantoor de grootste was sinds de protestdemonstratie onmiddellijk na de dood door APD van dakloze James Boyd in Maart 2014.

Correia ging nog verder met te zeggen dat het ministerie van Justitie, dat verleden jaar een overeenkomst gemaakt had met de stad Albuquerque en APD voor politiehervorming, na een vier jaar durende stortvloed van gewapend politiegeweld de interactie van politie met de grote Native Amerikaanse populatie nog steeds niet onderzocht heeft.

“ Politiegeweld tegen Natives is in deze stad een geheim waar niemand over praat, dus wij gaan er vanavond wel over praten,” aldus Correia.

Volgens de onderzoeker heeft een ABQ ‘Justice enquête’ een veelvoud aan getuigenissen van Native Amerikanen geoogst, waaronder ook verhalen over afranselingen door de politie.

“ Iedere dakloze Native man of vrouw waarmee we gesproken hebben werd gepest door de politie, “ zei Correia.

“ Nooit werd dat patroon onderzocht.....Wij zijn de enigen die ons daarover bekommeren en wij kunnen daar iets aan doen.”

Correia citeerde getuigenissen van ondervraagde Native Amerikanen die verklaard hadden dat de APD agenten hen steeds aansprken met “lelijke indiaan,” of “ga terug naar het reservaat.”

 

Nick Estes van The Red Nation voegde hieraan toe:

“55.000 natives noemen Albuquerque hun thuis en wij moeten niet terug naar het reservaat....om ons te zeggen terug te gaan naar het reservaat is een zware belediging voor de inheemsen.”

Dit werd toegejuicht door de menigte.

Nabij de rand van het Civic Plaza hield de mars halt om te luisteren naar een toespraak die opriep tot steun van de Palestijnse strijd.

De mensen die toestroomden in de Civc Plaza waren in een uitgelaten stemming.

Hele families waren gekomen om de grote avond mee te maken, van grootmoeders tot kleinkinderen terwijl doorwinterde activisten zij aan zij stonden met jonge activisten die nog niet geboren waren tijdens de laatste intense periode van Native American Activisme in de jaren 1970.

 

Op de Civic Plaza hing een “Wanted” poster die vertelde dat Geronimo op jacht was naar het VN congres , de VS president en leiders van tribale overheden voor geassorteerde schendingen van treaty- rechten en de grondwet.

 

De organisatoren van The Red Nation stelde Rey Garduno, de op rust gestelde voorzitter van de gemeenteraad van Alququerque, die het wetsvoorstel voor IPD ingeleid had in de gemeenteraad, voor aan het publiek.

Garduno zei: “ Over de Chicano tot de Red Nation, hebben ze ons jarenlang voorgehouden dat wij mekaar niet mogen, dat wij verschillend zijn. Maar dat is niet waar. Wij komen van dezelfde aarde. Ik zie hier prachtige slogans zoals “De -koloniseer Albuquerque...”

Hij ging verder: “Van de Chicano natie tot de Red Natie, wij zijn één natie.”

 

Garduno’s rol in de goedkeuring van het IPD voorstel is door sommigen in de gemeenteraad nog niet verteerd. Republikein Dan Lewis, een van de drie gemeenteraadsleden die tegen stemden, werd geciteerd in de lokale media waarin hij zweert dat hij op de komende bijeenkomst van de gemeenteraad op maandag 19 oktober, een motie van wantrouwen zal indienen tegen Garduno.

 

Dinah Vargas zei aan FNS dat zij heel tevreden was om een Indigenous People’s Day te hebben, maar dat de afwezigheid van de ondertekening van Lewis en twee andere raadsleden nog maar eens bewijst dat “wij geen overheid hebben die ons volk vertegenwoordigd.”

 

Comanche La Donna Harris, oprichtster van ‘Americans for Indian Opportunity’, en de kandidate voor het vice- presidentschap voor de ‘Oude burgers partij’ in 1980, beklom het podium op deze memorabele IPD.

De jeugdige tachtigjarige bracht met een brede glimlach een eenvoudige boodschap: “ Hier allen samen te staan is een wonderlijke goede dag voor inheemsen.” Zij kreeg een hartelijk applaus.

 

Jewell Hall, de sinds lang Afrikaans- Amerikaanse burgerrechten leidster verhaalde haar familiegeschiedenis, een geschiedenis van slavernij, hoe zij als klein meisje op school Columbus reeds in vraag stelde en haar lange geschiedenis als onderwijzeres, vakbond voorzitster en voorzitster van de schoolraad in New Mexico. ” Ik ben getuige geweest van de opzettelijke verwoesting van de identiteit van inheemse en Afrikaans-Amerikaanse volkeren.”

 

In een oproep voor de bescherming van Moeder Aarde zei Chili Yazzie, voorzitter van de ‘Shiprock chapter of the Navajo Nation’ en stichter van de Navajo Nation mensenrechtencommissie: ” De balans van de aarde is uit evenwicht, dit is een precaire situatie,” geïllustreerd door droogte, smeltende gletsjers en rijzende oceanen.

 

Yazzie deed ook beroep op de Katholieke kerk om de ‘Doctrine of Discovery’- een edict uitgevaardigd door het Vaticaan in de 15° eeuw dat de weg vrijmaakte voor de kolonisatie van de Amerika’s- te herroepen.

Lynette Haozous, een jonge San Carlos Apache vrouw, sprak over de strijd van haar groep om Oak Flat, de sacrale site te beschermen tegen de koperontginning plannen van een Australische energie - reus.

Een mijn zou, behalve het vervuilen van sacraal land, ook het grondwater bedreigen zei Haozous.

Zij verwees naar het recente lek van toxisch slib in the Animas Rivier in het Four Corners gebied dat afkomstig was van een oude verlaten goudmijn als, een duidelijke waarschuwing.

“Wij hebben gezien wat er gebeurde in Animas wanneer corporaties niet aansprakelijk gesteld worden en wij willen niet dat gebeurd met Oak Flat,” zei Haozous.

 

Terwijl de rally zich ontvouwde verschenen er met krijt geschreven boodschappen op de grond van de Ciivic Plaza. Een paar van de teksten verwezen naar water en Columbus Day, maar veel gingen over het geweld tegen Native Amerikaanse vrouwen: “ APD verkracht native vrouwen,” “Recht (voor) vermiste en vermoorde en verkrachte vrouwen en meisjes.” En “ Native vrouwen en meisjes worden verhandeld in onze stad.”

 

Geweld tegen Native vrouwen neemt zienderogen toe doorheen de Amerika’s.

In Guatemala waar de systematische verkrachtingen van inheemse vrouwen door regeringssoldaten tijdes de burgeroorlog 1960-1996 meer en meer aan het licht gebracht worden, en Canada, waar de moorden en verdwijningen van honderden Native vrouwen een nationaal schandaal aan het worden is voor de regering van Harper.

 

Wat zeer belangrijk is, de 12 oktober IPD mars/rally kan het signaal zijn voor de massa opleving van een campagne voor de vrijheid van de American Indian Movement (AIM ) activist Leonard Peltier die sinds 1976 gevangen zit voor de moord op twee FBI agenten, Jack Cooler en Ronald Williams, op het Pine Ridge reservaat in Zuid Dakota.

Peltier werd tot Grand Marshall van het Albuquerque evenement benoemd.

 

Honderden mensen scandeerden de eis: “Clemency Now!.

Activisten voor Leonard Peltier vertelden dat Leonard Peltier er ingeluisd was.

Bij het vuurgevecht in juni 1975 werd ook de 18-jarige Aim- ster Joe Stuntz gedood, dit werd nooit onderzocht, en niemand werd aangeklaagd voor deze moord.

Het Pine-Ridge geweld had plaats te midden van wat beschreven mag worden als de nog steeds stinkende vuile VS oorlog van de jaren 1960 en 1970.

 

Samen met burgerrechten, Black Liberation, anti- war, Chicano en Puerto Rican bewegingen was AIM het doelwit van het COINTELPRO programma van het FBI en gelijkende complotten van de inlichtingendienst.

 

De ‘vuile oorlog tactieken-die ruim gedocumenteerd werden in hoorzittingen in de kamer en Freedom of Information Act, die vrijgegeven werden aan journalisten- omvatten massief spioneren en samenvoegen van dossiers, infiltraties van informanten en provocateurs, opsluitingen, seksueel geweld, bewezen en verdachte moorden, en het construeren van “ snitch jackets” in een poging om leiders van bewegingen in diskrediet te brengen.

 

In de tijd dat COINTELPRO en aanverwanten actief waren, sponsorde en steunde Washington verschillende vuile oorlogen gevoerd door Latijns Amerikaans soldaten tegen hun eigen bevolkingen. Indien de staat Guerrero het epicentrum van de Mexicaanse vuile oorlog genoemd kan worden, is Pine Ridge het VS equivalent.

 

In verzet tegen lokale repressie en landdiefstal heeft het AIM in 1973 Wounded Knee bezet, de site waar de 7° cavalerie honderden Lakota mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht had in 1890.

 

Tussen 1973 en 1976 heerste in Pine Ridge een ware staat van oorlog, met tientallen afslachtingen, meestal traditionele Lakota en AIM activisten.

 

Het was in deze sfeer dat het vuurgevecht in juni 1975 plaatshad.

“ Indien we Leonard Peltier niet vrij kunnen krijgen, dan maken alle Amerikanen die niet rijk zijn geen kans meer op hun grondwettelijk recht,” aldus David Hill, Leonard Peltier activist.

Hill vergeleek Peltier, die al die jaren in de gevangenis trouw gebleven is aan hun zaak met de grote Lakota war chief Crazy Horse: “ Binnen 100 jaar zullen de mensen zeggen, in the Spirit of Leonard Peltier.”

 

De beweging voor executieve clementie voor Leonard Peltier kan een van de laatste grote beslissingen worden van president Barack Obama.

 

Terwijl de campagne voor Leonard Peltier groeit, zullen de supporters van de FBI agenten Coler en Williams hun eigen drukkingpraktijken verdubbelen om de AIM activist die zij als zondebok heel zijn leven achter tralies willen houden.

Hoe dan ook, Obama’s beslissing zal waarschijnlijk de geschiedenis ingaan als een van de meest controversiële van zijn presidentschap.

 

Sam Gardipe, de 59- jarige medeoprichter van de Red Nation, was een teenager toen Wounded Knee 2 losbarstte. Hij herinnert zich dat hij in 1973 met een mars in Albuquerque mee liep, een mars in solidariteit met de bezetting die in de Native gemeenschap een gevoel van trots opwekte.

 

In zijn evaluatie van 12 oktober IPD in Albuquerque liet Gardipe zich tevreden uit: “ Een nieuwe generatie is opgestaan en klaar om de strijd verder te voeren, dat geeft zo’n goed gevoel.”

Tegen FNS vertelde Gardipe: ” ik voel me echt goed. Het is 30 en 40 jaar gelden dat wij dit soort van Native beweging hebben gezien. Ik hoop dat dit nog maar een begin is en dat er veranderingen op til zijn.”

-Kent Paterson

 

Frontera NorteSur: on-line, U.S.-Mexico border news

Center for Latin American and Border Studies

New Mexico State University

Las Cruces, New Mexico

 

For a free electronic subscription

email: fnsnews@nmsu.edu