Waarom we vandaag tegen Pegida betoogden

Uit Blokbuster:http://blokbuster.be/nl/?p=8319

9 januari 2015

Foto van Antwerpen Leefbaar. Meer foto’s via de facebookpagina van Antwerpen Leefbaar

Standpunt door Geert Cool, woordvoerder Blokbuster


We betoogden tegen het opbod van haat en terreur. Dit zal ons geen vrede en veiligheid brengen, maar enkel meer haat en terreur. Op de puinhopen van oorlog, ellende, besparingen en groeiende ongelijkheid kan extreemrechts, zowel hier als in het Midden-Oosten, ingang vinden. Het biedt geen antwoorden op die puinhopen, het is er een politieke uitdrukking van. Wij verzetten ons tegen racisme, seksisme en terrorisme. Door onze solidariteit te versterken kunnen we ingaan tegen zowel de puinhopen van het kapitalisme als de reactionaire politieke uitdrukkingen ervan. Dit verzet is onderdeel van onze strijd voor een andere samenleving waarin de vele middelen en mogelijkheden die vandaag al bestaan gebruikt worden in het belang van de meerderheid van de bevolking en niet slechts van een handvol superrijke kapitalisten. Het kapitalisme biedt ons oorlog en ellende, hoog tijd voor een nieuw systeem!

Extreemrechts beweert plots dat het voor vrouwenrechten opkomt, maar als het gaat om geweld tegen vrouwen in eigen land met onder meer gemiddeld drie verkrachtingen per week in Antwerpen, dan hoort extreemrechts het in Keulen donderen. Vrouwen wil het net als die andere reactionaire fundamentalisten tussen vier muren opsluiten om de was en de plas te doen. De strijd tegen seksisme is onderdeel van de strijd tegen het asociale beleid dat ongelijkheid, ook tussen mannen en vrouwen, vergroot.

Pegida zegt op te komen voor de Vlaamse bevolking, maar toen die Vlaamse bevolking op straat kwam tegen het asociale besparingsbeleid was er van Pegida geen sprake. Integendeel, het Vlaams Belang dat tegenwoordig Pegida heeft overgenomen, sprak zich uit tegen het sociaal verzet. Nochtans was dit sociaal verzet onder meer gericht tegen de groeiende kloof tussen arm en rijk en dus ook tegen de creatie en versterking van sociale problemen die bijdragen tot vervreemding en een beperkte maar reële steun voor fundamentalisten. Die vervreemding moeten we begrijpen: waarom zouden jongeren zich met een samenleving verbonden voelen die hen geen toekomst te bieden heeft of die hen als uitschot behandelt? Er is nood aan sociale maatregelen om de asociale voedingsbodem voor terreurdre