* BOYCOT VAN NATIVE AMERIKAANSE BOEKEN-MEXICAANSE STUDIES, KOMT VOOR FEDERAAL GERECHTSHOF
Het verbieden van Mexicaans- Amerikaanse Studies, en Chicano en Native American boeken in de scholen in Tucson, toont de blanke superioriteit van de regering van Arizona.
Door Brenda Norrell – Censored News: www.bsnorrell.blogspot.com
Vertaald door NAIS: www.denaisgazet.be
De boycot van Chicano en Native Amerikaanse auteurs, en het Mexican - American Studies programma, in de openbare scholen van Tucson, zal op maandag in de ‘Ninth Circuit Court of Appeals’ (hoger beroep) worden behandeld.
De rechtszaak zal nu zeker meer aandacht trekken sinds de beschuldigde, voormalig directeur John Huppenthal, onlangs nog publiekelijk verklaard heeft dat een lied van Rage Against the Machine een instrument is om de regering omver te werpen.
Het ‘Ninth Circuit Court of Appeals’ zal op maandag 12 januari 2015 de argumenten aanhoren die betrekking hebben op de eliminatie van de Mexicaans -Amerikaanse studies in het Unified School District, Tucson, Arizona.
De aanklagers, waaronder Tucson leerkrachten en studenten stellen dat de eliminatie van de Mexicaanse -Amerikaanse studies in openbare scholen, discriminerend, ongrondwettelijk en een schending van het Eerste amendement van de grondwet zijn. (*)
De reactie op het nieuws dat Tucson scholen boeken hadden verbannen, waaronder ook het boek “Rethinking Columbus”, waarin een essay werd opgenomen dat geschreven werd door Pueblo auteur Leslie Marmon Silko, die in Tucson woont, en werken van Buffy Sainte Marie, Winona LaDuke, Leonard Peltier en Rigoberta Menchu.
Onder de auteurs in ‘Rethinking Columbus’ vinden we ook Rosalie Little Thunder, die na de verbanning overgegaan is naar de geestenwereld. Little Thunder gaf een stem aan de wilde bizons van Yellowstone.
Alle boeken en teksten van de verboden Mexicaans- Amerikaanse studies werden op een brutale manier uit de klassen verwijderd door de schoolambtenaren. Op een manier die traumatiserend was voor de studenten.
Simon Ortiz, Acoma Pueblo, auteur en dichter vertelde Censored News: “ Ik ben met verstomming geslagen, in schok, hoe is ’t mogelijk dat het Unified School District van Tuscon Mexicaanse studie wil bannen en boeken zoals “ Rethinking Columbus’: The Next Five Hunderd Years, waarin werken van inheemse schrijvers zijn opgenomen: Leslie Marmon Silko, N. Scott Momaday, Winona LaDuke, Buffy St. Marie, Joy Harjo, Wendy Rose, Joseph Bruchac, Jimmie Durham, Peter Blue Cloud, Luther Standing Bear, Gail Trembly, Jose Barreiro, Phillip Martin, Suzanne Shown Harjo.
“ De verbanning toont expliciet en nadrukkelijk dat niet enkel de Mexicaans-Amerikaanse studies en de zogenaamde illegale immigranten het doelwit zijn, maar inheemse studies en het volk in zijn geheel,” aldus Simon J. Ortiz, Regents professor, aan de Arizona State University Department of English-American Studies.
People Power zei vandaag in een verklaring: “ De beklaagde, TUSD directeur John Huppenthal, heeft het Mexicaans- Amerikaans Studie programma bekritiseerd als “een aanzetten tot het omverwerpen van de regering van de Verenigde Staten.”
Huppenthal’s recentste aanval lanceerde hij op zijn laatste dag als directeur, toen hij verklaarde dat de TUSD Mexicaan -Amerikaanse geschiedenis -klas de wetten van Arizona overtreden hebben doordat zij het lied “Take the Power Back” door Rage Against the Machine, in de klas gebruikt hadden.
“ De ban op etnische studies in Arizona verbiedt lesstof die “het omver werpen van de VS regering of de grondwet, wrevel tegenover een ras of klasse, en/of oproept tot etnische solidariteit in plaats van individualisme, bevorderen.”
De eisers zeggen dat de wetgeving vaag is en een schending is van hun grondwettelijke en burgerlijke rechten.
“ In de jaren na de ‘Civil Rigths Act’ in 1964, begonnen opvoeders op te komen voor het invoeren in het school curriculum van geschiedenis en prestaties van etnische