Home » Nieuws » 2016 » * Arlene Bowman, Dine’ Filmmaker aan Obama: racisme en Seksisme in Hollywood

* Arlene Bowman, Dine’ Filmmaker aan Obama: racisme en Seksisme in Hollywood

Door Arlene Bowman -Dine’ filmmaker

Copyright Arlene Bowman, Censored News: http://bsnorrell.blogspot.be/2016/02/dine-filmmaker-arlene-bowman-to-obama.html

Vertaald door NAIS met permissie van Censored News: www.denaisgazet.be

Februari 12

 

President Obama

Hallo, ik wil reageren op het nieuwsartikel in GQ (Gentlemen’s Quarterly -magazine): “President Obama roept op voor TV shows met “Moslim personages die niet gerelateerd zijn aan de nationale veiligheid“ geschreven door Nicole Silverberg op 3 februari,2016.

Eerst en vooral is het niet mijn bedoeling om opzettelijk onbeleefd , maar wel om gewoon eerlijk te zijn.

 

Mr.President Obama, ik ben een Dine’ inheemse, onafhankelijke filmmaker die in 1986 afgestudeerd is aan U.C.L.A., M.F.A.-film production.

Sinds ik afgestudeerd ben in 1986 ben ik voornamelijk filmmaker geweest, maar ik creëer en beoefen ook andere artistieke gebieden.

Sommige van mijn ambities werden gerealiseerd in Oktober- December 2015; vertoonde Navajo Talking Picture en de Graffiti op het Indigenous film-video festival, Forumn Doc.BH.2015 in Brasil; ‘Here, There and in Between werkstuk gepubliceerd in Without Borders Volume II cataloog, stelde foto’s tentoon op Pushing Boundaries -tentoonstelling en screende the Graffiti in Audit van de Vancouver Art Galerij.

 

Archeologische informatie bewijst dat de inheemse volken in de Verenigde Staten reeds meer dan 16.000 jaar geleefd hebben. Dit wordt nog betwist door sommige inheemse volken die zeggen dat wij hier altijd al geweest zijn.

Wij zijn nooit geïmmigreerd, zoals de federale regering en anderen die het feit dat wij hier als eersten leefden voor de immigranten overkwamen willen negeren.

 

Sinds de Verenigde Staten gesticht zijn; hoe minder informatie over onze echte geschiedenis het publiek kent - een gemanipuleerde geschiedenis van hoe federale regeringen, voormalige presidenten van de US ons met geweld van onze gronden verdreven hebben omdat de federale regeringen wilden uitbreiden naar het westen – hoe beter.

 

Ik geloof in de Doctrine of Discovery (*), hoe de VS technieken gebruikten om van ons af te komen.

 

Het is goed uitgelegd in het boek van : Robert Miller, Shawnee lawyer's book, "Native America, Discovered and Conquered: Thomas Jefferson, Lewis & Clark, and Manifest Destiny".

 

Maar het is nog niet over.

Men is niet gestopt ons te verpletteren, hier enkele voorbeelden:

 

  1. Oak Flat: sacraal land van het San Carlos Apache reservaat waar een mijnbedrijf wil beginnen, een doorgestoken kaart van Cain-AZ (ik ben van AZ)
  2. Manipulaties achter gesloten deuren door advocaat Stanley Pollack ,om de waterrechten van de Dine’ af te nemen. Dit Ondanks het bestaan van de Winters Doctrine ten behoeve van federaal erkende stammen. Het Dine’ volk werd niet geraadpleegd.

 

  1. Bij mijn terugkeer in de VS heb ik op Netflix de film “The Ridiculous Six”, van co -auteur Adam Sandler bekeken.

Komaan zég, wat een wangedrocht van stereotypen, seksisme en racistisme ten koste van inheemse en Mexicaanse volkeren.

Hoe komt het toch dat wij nooit vooruit komen in Hollywood?

 

Hoe dan ook, ik ben één tussen de 50 of 500 inheemse filmmakers in de Amerika’ s.

In Brazilië heb ik meer werk gezien van inheemse filmmakers op het film- video festival: wat positief is.

Op de lijst van filmmakers waar ik al van gehoord heb in US en Canada staan: Loretta Todd, Shelley Niro, Gunargie O Sullivan, Darlene Nepoose, Ramona Emerson, Black Horse Lowe, Billy Luther, Randy Red Road, Chris Eyre, Sandra Osawa, Sterlin Harjo en anderen.

Dus, wij zijn erop vooruitgegaan, maar kom je ons ook tegen in de mainstream?

Nu wordt er op zijn minst gepraat over, dat het gebrek aan diversiteit in het mainstream entertainment- nieuws in de VS, behalve met betrekking tot inheemse vrouwen, onze opinies met opzet genegeerd worden, en toch leven we hier al langer dan eender welke immigrant in de VS en Canada.

 

Marlon Brando, een groot acteur was in de jaren ’70 de eerste blanke man die vragen stelde op een eerlijke, intelligente manier over racisme en stereotypering van gekleurde mensen, in het bijzonder inheemsen; in mainstream film en televisie. Dat zal ik nooit vergeten.

Hoeveel beroemde blanken zijn opgestaan voor inheemsen in mainstream film en televisie, en niet gestraft werden om het te doen?

Zijn beroemdheid kwam de Native Amerikaanse visrechten ten goede in Washington, dat uiteindelijk besliste in het voordeel van de Native Amerikaanse visrechten, (the Boldt Decision, George H. Boldt, 1970, U.S. Supreme Court. )

 

Censored News biedt een nieuw platform voor inheems nieuws en schrijvers.

 

In de late jaren zestig stonden de American Indian Movement, Black Panthers, vrouwen en anderen op.

Beyonce’ muziek video verwijst naar Black Panthers.

Indien ik ook een beroemdheid zou zijn, dan zou ik ook mijn stem verheffen.

Sinds 86 merk ik inheemse en andere gekleurde mensen op in film en televisie, maar de onafhankelijke filmmakers worden uitgesloten uit de dominerende nieuwsgesprekken die enkel focussen op Afro -Amerikanen en hun lot. De fout van de media.

Door gebrek aan diversiteit in de mainstream entertainment -nieuwspraatjes, worden wij alweer niet genoemd, zelfs niet door de president van de Verenigde Staten.

 

Kunt u, in een nieuws artikel in Censored News aan iedereen duidelijk maken dat de stereotypering van inheemsen in de mainstream steeds rampzalig zijn.

Wij zijn niet “verdwenen” of “uitgestorven” zoals de meerderheid zou willen.

Wij zijn ons blijven verbeteren, werden straffer met onze inspanningen om het systeem te veranderen- stereotypes van racisme- seksisme -door onafhankelijke eigen films- video’s, maar de blanke door mannen gedomineerde film- televisie- industrie laat het ons niet toe.

Eeuwig kloppen we aan de deuren van Hollywood, sinds de studio’s begonnen zijn om de stereotypering te stoppen.

Wij leefden hier eerst en werden nooit “ontdekt”, maar hebben wel onder de grootste ongelijkheid geleden.

Bedankt voor uw tijd, maar ik moest het u laten weten.

Arlene Bowman, Dine’ Indigenous Filmmaker

___________________________________________________________________________

 

(*) Uit :Discovery Doctrine: Opperrechter John Marshall rechtvaardigde de wijze waarop de koloniale machten land, dat behoorde aan vreemde soevereine naties konden claimen. Eigendomstitel voor het land lag bij de regering wiens onderdanen een territorium bezetten waarvan de inwoners geen onderdanen waren van een Europese Christelijke heerser.

De doctrine werd vooral gebruikt om inheemsen te verdrijven ten voordele van koloniale regeringen.